Rotterdam, 18 september 2024 – Mbo-studenten ervaren een groeiende druk door de opstapeling van verantwoordelijkheden zoals volle lesweken, stages, bijbanen en thuissituaties. Dit leidt tot prestatiedruk en stress, blijkt uit het rapport “Als je door de bomen het bos niet meer ziet”, vandaag gepresenteerd aan Koningin Máxima, erevoorzitter van MIND Us.
Het onderzoek is gedaan door het Trimbos-instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, Pharos, Universiteit Utrecht en het Erasmus SYNC Lab in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. YoungXperts heeft jongeren gevraagd naar creatieve oplossingen voor de groeiende druk en stress die zij ervaren. Zij geven vier concrete sporen aan waarmee scholen, docenten en beleidsmakers het welzijn van studenten kunnen verbeteren.
Eveline Crone, Hoofdonderzoeker Erasmus SYNC Lab en Voorzitter Wetenschappelijk Adviesraad van MIND Us, licht toe: “Studenten hebben heel helder aangegeven waar de knelpunten liggen en hoe zij ondersteund kunnen worden. Hun oproep is een kans voor ons allen om gezamenlijk te zorgen voor een beter leer- en leefklimaat.”
Spoor 1: Verminderen van opstapelende verantwoordelijkheden
Veel studenten ervaren overbelasting door de opstapeling van verantwoordelijkheden en de druk om snel af te studeren. Ze vragen om meer flexibiliteit in toetsing en een aangepaste planning, zodat ze minder stress ervaren en meer ruimte krijgen voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Spoor 2: Versterken van vaardigheden van de student zelf
Studenten geven aan dat ze baat zouden hebben bij speciale lessen over welzijn en stressmanagement. Door hen handvatten te bieden voor beter tijdsmanagement en persoonlijke balans, zouden zij minder druk ervaren en meer rust in hun dagelijkse leven vinden.
Spoor 3: Sleutelrol van docenten en begeleiders versterken
Een sterke relatie met docenten en begeleiders is cruciaal, zeggen de studenten. Ze vragen om docenten die hen actief ondersteunen en fungeren als herkenbare rolmodellen. Het signaleren van stressvolle situaties en het bieden van hulp kan studenten helpen om hun opleiding beter vol te houden.
Spoor 4: Erkenning en waardering van mbo-studenten bevorderen
Tot slot voelen veel mbo-studenten druk om door te stromen naar theoretische opleidingen, zoals het hbo of wo. Ze vragen om meer waardering voor hun keuze voor een vakgerichte opleiding en voor de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij. Dit kan hun zelfvertrouwen versterken en de druk om te moeten presteren verminderen.
Oproep tot dialoog
Het rapport en de concrete tips van studenten laten duidelijk zien waar mbo-studenten behoefte aan hebben om hun welzijn te verbeteren. Frederieke Vriends voegt daaraan toe: “Het in gesprek gaan met studenten, het samen met hen naar oplossingen zoeken en hen betrekken bij het beleid, is essentieel. Door deze acties op te pakken, kunnen we de druk op studenten verminderen en hun mentale gezondheid versterken.”
Download hier de concrete tips van studenten