Mentaal welzijn centraal: Koningin Máxima opent Nationale Onderwijstentoonstelling 2025 en bezoekt MIND Space Lounge
Utrecht, 21 januari 2025 – Koningin Máxima heeft vandaag de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) geopend in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens de opening benadrukte zij als erevoorzitter van Stichting MIND Us het belang van mentale gezondheid in het onderwijs en de cruciale rol van docenten in het herkennen en ondersteunen van leerlingen met mentale problemen.
Scholen spelen sleutelrol in mentale gezondheid
In haar toespraak wees Koningin Máxima op de cruciale rol die scholen hebben in het herkennen en ondersteunen van mentale gezondheidsproblemen: “Veel mentale problemen ontstaan voor het 15e levensjaar. U bent vaak de eerste die signalen opmerkt. Door te luisteren en een veilige omgeving te bieden, kunnen we al veel winnen.” Zij benadrukte dat onderwijsprofessionals een belangrijke bijdrage kunnen leveren door open te zijn over mentale gezondheid. Dit helpt leerlingen gevoelens te herkennen en te verwoorden, stigma’s te doorbreken en veerkrachtig op te groeien. Jongeren die lekker in hun vel zitten, kunnen zich bovendien beter concentreren en leren.
MIND Space Lounge: inspiratie en praktische handvatten
Eén van de onderdelen van de NOT is de MIND Space Lounge, een initiatief van MIND Us, De Gezonde Generatie en De Gezonde School. Hier kunnen onderwijsprofessionals inspiratie en praktische handvatten vinden om mentaal welzijn structureel te verbeteren. Het programma omvat workshops en keynotes.
Structurele aandacht essentieel volgens MIND Us
Frederieke Vriends, directeur van MIND Us, benadrukt het belang van structurele en schoolbrede aandacht voor mentale gezondheid in het onderwijs: “Mentaal welzijn vormt de basis voor de ontwikkeling van jongeren. Door mentale gezondheid een vaste plek in het onderwijs te geven, kunnen we hen helpen veerkrachtig op te groeien. Met de beproefde Gezonde school-aanpak en initiatieven zoals de MIND Space Lounge en De Checkers – een tool die docenten ondersteunt bij het signaleren en begeleiden van jongeren met beginnende mentale klachten – bieden we onderwijsprofessionals praktische kennis en vaardigheden om vroegtijdig in te grijpen. Daarnaast delen we in de praktijk bewezen aanpakken en inspirerende voorbeelden om hen te ondersteunen. Samen met onze partners werken we aan een uitgebreide lijst hiervan, die we deze zomer willen publiceren. Zo bouwen we aan een toekomst waarin jongeren mentaal weerbaar opgroeien.”
Nationale Onderwijstentoonstelling 2025: platform voor innovatie en samenwerking
De Nationale Onderwijstentoonstelling, met meer dan 300 exposanten en duizenden bezoekers, biedt tot en met 25 januari een platform voor kennisdeling, innovatie en samenwerking. Naast mentale gezondheid komen thema’s als diversiteit, kansengelijkheid en technologische innovatie aan bod.
Onderwijsprofessionals op zoek naar inspiratie om structureel te werken aan het mentale welzijn van leerlingen kunnen terecht bij de MIND Space Lounge, tussen hal 11 en 12 op de NOT in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht voor:
· Workshops over schoolbreed werken aan welbevinden
· Keynotes van experts · Direct toepasbare tips en tools, zoals De Checkers
Gratis registreren kan via not-online.nl.
Voor meer goede voorbeelden, handreikingen en onze aanpak, ga naar: www.mindus.nl/onderwijs
Terugblik 2024: Een jaar van mijlpalen en verbinding
We kijken terug op een jaar waarin verbinding het fundament vormde van alles wat we deden. In de drie leefwerelden waar we ons op richten – Wijk & Vrije Tijd, Onderwijs en Online – hebben we belangrijke initiatieven gerealiseerd. Jongerenparticipatie stond daarbij altijd centraal, waarbij de energie en creativiteit van jongeren ons werk telkens opnieuw inspireerden en motiveerden.
In 2024 hebben we ons sterk ingezet voor de mentale gezondheid van jongeren binnen het onderwijs, met als hoogtepunt de MIND Us Studententour. Begin juni bracht ons #MentaalLokaal een bezoek aan zes studentensteden – van MBO tot WO – waar we in gesprek gingen met studenten, docenten en beleidsmakers over mentale gezondheid en best practices in het onderwijs.
MIND Us brengt influencers, beleidsmakers, jongeren en sociale platformen samen voor een mentaal gezonde online omgeving
Hoofddorp, 14 november 2024 – Vandaag kwamen in Hoofddorp jongeren, influencers, beleidsmakers en vertegenwoordigers van social media-platforms zoals TikTok, Snapchat en Meta samen om de mentale gezondheid van jongeren in de online wereld centraal te stellen. Online openheid en mentale veerkracht stonden centraal. In aanwezigheid van Koningin Máxima, erevoorzitter van de stichting, en staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) werd het belang van dit thema extra benadrukt.
De bijeenkomst opende met een indrukwekkende act van illusionist Hamza Nape, die liet zien hoe subtiele aspecten van social media ons gedrag en zelfbeeld ongemerkt beïnvloeden. Het doel was bewustwording te creëren over deze onbewuste invloed en het belang van bewust keuzes maken, luisteren naar je gevoel, en durven om hulp te vragen wanneer dat nodig is.
Lancering Influencertraining door MIND Us, Kindertelefoon en YoungCapital Tijdens de bijeenkomst presenteerden MIND Us, de Kindertelefoon en YoungCapital hun nieuwe influencertraining, gericht op influencers met meer dan 50.000 volgers. Deze training biedt influencers concrete handvatten om jongeren te ondersteunen die via social media om hulp vragen en om bij te dragen aan een mentaal gezondere online omgeving. Influencers zoals Thomas Brok, Giel de Winter, Luna Nieuwboer en Sophie Ousri deelden hun persoonlijke ervaringen en onderstreepten het belang van deze training.
De eerstvolgende training vindt plaats op 29 januari. Influencers die willen bijdragen aan een veilige, mentaal gezonde online wereld kunnen zich aanmelden. De training biedt hen niet alleen handvatten om jongeren op een gepaste manier te ondersteunen, maar ook tools om zelf om te gaan met dergelijke berichten en goed voor hun eigen mentale gezondheid te zorgen.
Rico Verhoeven: “Zo versterken we hun weerbaarheid en zelfstandigheid”
Kickbokser Rico Verhoeven deelde tijdens de bijeenkomst zijn ervaringen met mentale veerkracht. “Ook ik ga door moeilijke momenten,” vertelde Verhoeven. “Ik wil jongeren inspireren en laten zien dat het oké is om niet altijd sterk te zijn. Mentale veerkracht draait om het erkennen van gevoelens en het vinden van manieren om daarmee om te gaan.” Hij benadrukte daarbij het belang van zelfredzaamheid: “Ondersteuning is belangrijk, maar jongeren moeten ook de ruimte krijgen om zelfstandig oplossingen te vinden. Zo versterken we hun weerbaarheid en zelfstandigheid.”
Nieuwe MIND Us-ambassadeur en lancering van #EchtIsSterk
Luna Nieuwboer werd gepresenteerd als de nieuwe ambassadeur van MIND Us en gaf samen met de aanwezigen het startsein voor de campagne #EchtIsSterk. Hiermee roept MIND Us iedereen op om meer openheid over mentale gezondheid te creëren op hun platforms en jongeren te laten zien dat niet elke dag een tien is.
Het evenement eindigde met een fotomoment met Koningin Máxima, staatssecretaris Karremans en de influencers, als steun voor #EchtIsSterk – een krachtig statement voor meer online openheid over mentale gezondheid.
Nieuwsbrief MIND Us – Leading Local Tilburg in de Spotlight
Creatieve audiovisueel content creator stagiair(e) gezocht
Bij MIND Us werken we elke dag aan een betere mentale gezondheid voor jongeren in Nederland. We zoeken nu een enthousiaste mbo’er die bij ons stage wil lopen als audiovisueel content creator stagiair(e). Jij krijgt de kans om je talent in te zetten voor iets dat écht impact maakt!
Wat ga je doen?
Als audiovisueel content creator stagiair(e) krijgt jouw creativiteit de ruimte om verhalen te vertellen die jongeren helpen open te zijn over hun mentale gezondheid.
Dit doe je door:
- Video’s en visuele content te maken en editen voor onze socials, site, campagnes en overige uitingen.
- Mee te denken over hoe we onze social media nog beter kunnen inzetten.
- Content te creëren die jongeren inspireert en hen laat weten dat ze er niet alleen voor staan.
Dit ben jij:
- Je volgt een mbo-opleiding in de richting van Media of Audiovisuele Vormgeving.
- Je hebt ervaring met video editing, bijvoorbeeld met Adobe Premiere Pro of Final Cut Pro en met Canva.
- Je bent creatief, leergierig en hebt zin om aan de slag te gaan.
- Sociale media zijn jouw terrein – je voelt je thuis op Instagram en YouTube.
- Je wilt jouw skills inzetten voor een goed doel en bent gedreven om te helpen.
Dit krijg je van ons:
- Een stage waar je écht iets betekent voor jongeren.
- Begeleiding door ervaren professionals en de ruimte om veel te leren.
- Een stageplek voor 5 maanden (of langer) van 36 uur per week.
- Flexibele werkdagen, met teamoverleg op maandag en donderdag in Amersfoort.
- Een gezellige werkomgeving én een passende stagevergoeding.
Sollicitatie-opdracht
Laat ons zien wat jij in huis hebt! Solliciteer door een toffe video of andere creatieve uiting te maken waarin je jezelf voorstelt en laat zien waarom jij de perfecte stagiair(e) bent. Denk out of the box!
Zie je het zitten?
Stuur je CV en je creatieve sollicitatie vóór 1 november naar Annemarie Smith, Communicatiemanager bij MIND Us via annemarie.smith@mindus.nl We kijken uit naar jouw reactie!
Meer weten?
Check onze brandmovie, website en onze socials voor meer informatie, of stuur Annemarie een mailtje.
Studenten dragen oplossingen aan voor aanpak prestatiedruk en stress in het mbo
Rotterdam, 18 september 2024 – Mbo-studenten ervaren een groeiende druk door de opstapeling van verantwoordelijkheden zoals volle lesweken, stages, bijbanen en thuissituaties. Dit leidt tot prestatiedruk en stress, blijkt uit het rapport “Als je door de bomen het bos niet meer ziet”, vandaag gepresenteerd aan Koningin Máxima, erevoorzitter van MIND Us.
Het onderzoek is gedaan door het Trimbos-instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, Pharos, Universiteit Utrecht en het Erasmus SYNC Lab in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. YoungXperts heeft jongeren gevraagd naar creatieve oplossingen voor de groeiende druk en stress die zij ervaren. Zij geven vier concrete sporen aan waarmee scholen, docenten en beleidsmakers het welzijn van studenten kunnen verbeteren.
Eveline Crone, Hoofdonderzoeker Erasmus SYNC Lab en Voorzitter Wetenschappelijk Adviesraad van MIND Us, licht toe: “Studenten hebben heel helder aangegeven waar de knelpunten liggen en hoe zij ondersteund kunnen worden. Hun oproep is een kans voor ons allen om gezamenlijk te zorgen voor een beter leer- en leefklimaat.”
Spoor 1: Verminderen van opstapelende verantwoordelijkheden
Veel studenten ervaren overbelasting door de opstapeling van verantwoordelijkheden en de druk om snel af te studeren. Ze vragen om meer flexibiliteit in toetsing en een aangepaste planning, zodat ze minder stress ervaren en meer ruimte krijgen voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Spoor 2: Versterken van vaardigheden van de student zelf
Studenten geven aan dat ze baat zouden hebben bij speciale lessen over welzijn en stressmanagement. Door hen handvatten te bieden voor beter tijdsmanagement en persoonlijke balans, zouden zij minder druk ervaren en meer rust in hun dagelijkse leven vinden.
Spoor 3: Sleutelrol van docenten en begeleiders versterken
Een sterke relatie met docenten en begeleiders is cruciaal, zeggen de studenten. Ze vragen om docenten die hen actief ondersteunen en fungeren als herkenbare rolmodellen. Het signaleren van stressvolle situaties en het bieden van hulp kan studenten helpen om hun opleiding beter vol te houden.
Spoor 4: Erkenning en waardering van mbo-studenten bevorderen
Tot slot voelen veel mbo-studenten druk om door te stromen naar theoretische opleidingen, zoals het hbo of wo. Ze vragen om meer waardering voor hun keuze voor een vakgerichte opleiding en voor de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij. Dit kan hun zelfvertrouwen versterken en de druk om te moeten presteren verminderen.
Oproep tot dialoog
Het rapport en de concrete tips van studenten laten duidelijk zien waar mbo-studenten behoefte aan hebben om hun welzijn te verbeteren. Frederieke Vriends voegt daaraan toe: “Het in gesprek gaan met studenten, het samen met hen naar oplossingen zoeken en hen betrekken bij het beleid, is essentieel. Door deze acties op te pakken, kunnen we de druk op studenten verminderen en hun mentale gezondheid versterken.”
Download hier de concrete tips van studenten