Support nodig? Jongerenhulponline.nl

Nieuws

Home Nieuws

Nieuwsbrief MIND Us – Leading Local Tilburg in de Spotlight

In deze nieuwsbrief zetten we de gemeente Tilburg en Stichting Kikid als inspirerende voorbeelden graag in de spotlight. 
 
In onze nieuwste video delen Marcelle Hendrickx, Wethouder Gezondheid, Zorg & Cultuur, en Eva Saeboe, aanjager jongerenparticipatie, hun verhaal. Ze vertellen over hun inzet voor jongerenparticipatie, wat dit hen oplevert en hoe het bijdraagt aan de mentale gezondheid van jongeren in hun stad.
 
Een spannend onderdeel van hun initiatief? Het organiseren van een festival! Dit biedt niet alleen een platform voor jongeren om hun stem te laten horen, maar ook een unieke kans om verbinding te maken en elkaar te ondersteunen.
 
Daarnaast lees je in deze nieuwsbrief meer over Stichting Kikid, die met hun theaterprogramma’s jongeren op een creatieve manier helpt om belangrijke thema’s zoals mentale gezondheid bespreekbaar te maken.
 
Bekijk de video en laat je inspireren door de mooie stappen die Tilburg en KiKiD zetten voor onze jongeren!
 
Lees hier de gehele nieuwsbrief

Creatieve audiovisueel content creator stagiair(e) gezocht

Bij MIND Us werken we elke dag aan een betere mentale gezondheid voor jongeren in Nederland. We zoeken nu een enthousiaste mbo’er die bij ons stage wil lopen als audiovisueel content creator stagiair(e). Jij krijgt de kans om je talent in te zetten voor iets dat écht impact maakt!

Wat ga je doen?
Als audiovisueel content creator stagiair(e) krijgt jouw creativiteit de ruimte om verhalen te vertellen die jongeren helpen open te zijn over hun mentale gezondheid. 

Dit doe je door:

  • Video’s en visuele content te maken en editen voor onze socials, site, campagnes en overige uitingen. 
  • Mee te denken over hoe we onze social media nog beter kunnen inzetten. 
  • Content te creëren die jongeren inspireert en hen laat weten dat ze er niet alleen voor staan. 

Dit ben jij:

  • Je volgt een mbo-opleiding in de richting van Media of Audiovisuele Vormgeving. 
  • Je hebt ervaring met video editing, bijvoorbeeld met Adobe Premiere Pro of Final Cut Pro en met Canva.
  • Je bent creatief, leergierig en hebt zin om aan de slag te gaan. 
  • Sociale media zijn jouw terrein – je voelt je thuis op Instagram en YouTube. 

  • Je wilt jouw skills inzetten voor een goed doel en bent gedreven om te helpen.
     

Dit krijg je van ons:

  • Een stage waar je écht iets betekent voor jongeren. 
  • Begeleiding door ervaren professionals en de ruimte om veel te leren. 
  • Een stageplek voor 5 maanden (of langer) van 36 uur per week. 
  • Flexibele werkdagen, met teamoverleg op maandag en donderdag in Amersfoort. 
  • Een gezellige werkomgeving én een passende stagevergoeding.

Sollicitatie-opdracht
Laat ons zien wat jij in huis hebt! Solliciteer door een toffe video of andere creatieve uiting te maken waarin je jezelf voorstelt en laat zien waarom jij de perfecte stagiair(e) bent. Denk out of the box!

Zie je het zitten?
Stuur je CV en je creatieve sollicitatie  vóór 1 november naar Annemarie Smith, Communicatiemanager bij MIND Us viaannemarie.smith@mindus.nl We kijken uit naar jouw reactie!

Meer weten?
Check onze brandmovie, website en onze socials voor meer informatie, of stuur Annemarie een mailtje.

Studenten dragen oplossingen aan voor aanpak prestatiedruk en stress in het mbo

Rotterdam, 18 september 2024 – Mbo-studenten ervaren een groeiende druk door de opstapeling van verantwoordelijkheden zoals volle lesweken, stages, bijbanen en thuissituaties. Dit leidt tot prestatiedruk en stress, blijkt uit het rapport “Als je door de bomen het bos niet meer ziet”, vandaag gepresenteerd aan Koningin Máxima, erevoorzitter van MIND Us.

Het onderzoek is gedaan door het Trimbos-instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, Pharos, Universiteit Utrecht en het Erasmus SYNC Lab in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. YoungXperts heeft jongeren gevraagd naar creatieve oplossingen voor de groeiende druk en stress die zij ervaren. Zij geven vier concrete sporen aan waarmee scholen, docenten en beleidsmakers het welzijn van studenten kunnen verbeteren.

Eveline Crone, Hoofdonderzoeker Erasmus SYNC Lab en Voorzitter Wetenschappelijk Adviesraad van MIND Us, licht toe: “Studenten hebben heel helder aangegeven waar de knelpunten liggen en hoe zij ondersteund kunnen worden. Hun oproep is een kans voor ons allen om gezamenlijk te zorgen voor een beter leer- en leefklimaat.”

Spoor 1: Verminderen van opstapelende verantwoordelijkheden
Veel studenten ervaren overbelasting door de opstapeling van verantwoordelijkheden en de druk om snel af te studeren. Ze vragen om meer flexibiliteit in toetsing en een aangepaste planning, zodat ze minder stress ervaren en meer ruimte krijgen voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Spoor 2: Versterken van vaardigheden van de student zelf
Studenten geven aan dat ze baat zouden hebben bij speciale lessen over welzijn en stressmanagement. Door hen handvatten te bieden voor beter tijdsmanagement en persoonlijke balans, zouden zij minder druk ervaren en meer rust in hun dagelijkse leven vinden.

Spoor 3: Sleutelrol van docenten en begeleiders versterken
Een sterke relatie met docenten en begeleiders is cruciaal, zeggen de studenten. Ze vragen om docenten die hen actief ondersteunen en fungeren als herkenbare rolmodellen. Het signaleren van stressvolle situaties en het bieden van hulp kan studenten helpen om hun opleiding beter vol te houden.

Spoor 4: Erkenning en waardering van mbo-studenten bevorderen
Tot slot voelen veel mbo-studenten druk om door te stromen naar theoretische opleidingen, zoals het hbo of wo. Ze vragen om meer waardering voor hun keuze voor een vakgerichte opleiding en voor de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij. Dit kan hun zelfvertrouwen versterken en de druk om te moeten presteren verminderen.

Oproep tot dialoog
Het rapport en de concrete tips van studenten laten duidelijk zien waar mbo-studenten behoefte aan hebben om hun welzijn te verbeteren. Frederieke Vriends voegt daaraan toe: “Het in gesprek gaan met studenten, het samen met hen naar oplossingen zoeken en hen betrekken bij het beleid, is essentieel. Door deze acties op te pakken, kunnen we de druk op studenten verminderen en hun mentale gezondheid versterken.”

Download hier het rapport

Download hier de concrete tips van studenten 

Nieuwsbrief: Leading Local Haarlem in de Spotlight

In deze eerste editie van de MIND Us nieuwsbrief gericht op gemeenten, lichten we de gemeente Haarlem graag uit. Haarlem is een van de elf gemeentes die deel uitmaakt van het ‘Leading Locals’ leernetwerk van MIND Us. Dit netwerk brengt gemeenten samen om goede voorbeelden uit te wisselen over de aanpak van mentale gezondheidsproblemen bij jongeren. Samen werken we aan een integrale aanpak, waarbij jongeren actief betrokken worden in zowel beleidsvorming als uitvoering. Het doel? Een samenleving waarin mentale gezondheid genormaliseerd wordt en jongeren opgroeien in een omgeving die hen ondersteunt in hun mentaal welzijn.

Haarlem staat, net als de andere Leading Locals, achter drie belangrijke kernwaarden:

  • Betrokkenheid van jongeren: Jongeren worden vanaf het begin betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid.
  • Normalisering van mentale gezondheid: We zetten in op preventie en zorgen dat mentale problemen bespreekbaar worden in de leefwereld van jongeren.
  • Mentale gezondheid als basis voor ontwikkeling: Het welzijn van jongeren krijgt prioriteit, omdat we geloven dat een goede mentale gezondheid essentieel is voor hun ontwikkeling en toekomst.

Momenteel werken we samen met de Leading Locals aan een aantal inspirerende projecten, zoals het opstellen van een model voor de aanpak van mentale gezondheid bij jongeren in samenwerking met wetenschappers, het ontwikkelen van een stappenplan voor laagdrempelige inloopplekken, en het structureel verankeren van jongerenparticipatie binnen gemeentelijke processen.

De gemeente Haarlem zet al waardevolle stappen en vormt een bron van inspiratie voor andere gemeenten. Onze eerste video uit een serie van drie, waarin Haarlem toelicht welke stappen er al zijn gezet, is opgenomen in het prachtige Museum van der Geest. Dit museum, gewijd aan kunst, cultuur en historie, bood de ideale achtergrond voor het delen van Haarlem’s visie op mentale gezondheid.

Dus laat je inspireren. Samen bouwen we aan een gezonde, veerkrachtige toekomst voor de jongeren in Nederland!

Lees hier de gehele nieuwsbrief

Samenwerken voor studentenwelzijn: Koningin Máxima bezoekt Stichting ‘Door het Geluid’

Leiden, 2 september 2024– Hare Majesteit Koningin Máxima heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan Stichting ‘Door het Geluid’ in Leiden. Deze stichting zet zich in voor de verbetering van de mentale gezondheid van studenten door openheid te creëren en praktische handelingsperspectieven te bieden.

Tijdens het bezoek sprak Koningin Máxima met vertegenwoordigers van de gemeente Leiden, onderwijsinstellingen en studentenverenigingen over hun gezamenlijke inspanningen om het welzijn van studenten te bevorderen.

Leiden zet in op studentenwelzijn
De gemeente Leiden, onderdeel van het Leading Local leernetwerk van MIND Us, speelt hierbij een voortrekkersrol en dient als voorbeeld voor andere gemeenten op het gebied van studentenwelzijn. Onderdeel van het bezoek was de deelname van Koningin Máxima aan een workshop van Stichting ‘Door het Geluid’

Tess Franken (23 jaar), voorzitter van Stichting ‘Door het Geluid’: “Wij geloven dat studenten de kracht hebben om een verschil te maken in het welzijn van hun medestudenten. Met deze overtuiging organiseren wij onze workshops, waar we open gesprekken over mentale uitdagingen stimuleren. Door praktijkvoorbeelden uit het studentenleven te bespreken en concrete tools aan te reiken, helpen we studenten niet alleen hun eigen welzijn te versterken, maar ook dat van hun mede-studenten. Daarnaast wijzen we op beschikbare hulpbronnen, zodat deelnemers weten waar ze terechtkunnen voor extra ondersteuning.”

Frederieke Vriends, directeur van MIND Us: “Het studentenwelzijn staat onder druk. De studietijd moet een periode zijn waarin je ontdekt wie je bent en wat je drijft. Een tijd waarin je weerbaarheid en veerkracht ontwikkelt. Om je als student optimaal te kunnen ontwikkelen, is het essentieel dat je mentaal gezond bent. Initiatieven zoals die van Stichting ‘Door het Geluid’ spelen hierin een belangrijke rol door open gesprekken te faciliteren en studenten de tools te geven om elkaar te ondersteunen.Het is ontzettend krachtig dat studenten zelf het voortouw nemen, want juist die peer-to-peer ondersteuning is essentieel.”

Naar elkaar omkijken en hulp vragen
Tijdens de workshop deelden studenten hun persoonlijke ervaringen. Een van hen, Maura van der Poel, zei: “De workshop heeft me doen inzien hoe belangrijk het is om naar elkaar om te kijken en hulp te durven vragen. Het feit dat wij als studenten hierin een actieve rol kunnen spelen, geeft me veel vertrouwen.”

Koningin Máxima sprak ook met studentambassadeurs van de stichting, die vertelden hoe de workshops hen hebben geholpen om mentaal sterker te worden. Stichting ‘Door het Geluid’ wordt gerund door 85 enthousiaste studenten verspreid over zeven studentensteden.

MIND Us zet zich samen met studenten, gemeenten, onderwijsinstellingen en organisaties als ‘Door het Geluid’ in om duurzame oplossingen te vinden en een omgeving te creëren waarin studenten zich gehoord en gesteund voelen.

Ga voor impact en groei als communicatiestagiaire bij MIND Us

Is de mentale gezondheid van jongeren voor jou een belangrijk thema? Wil jij je hiervoor inzetten, terwijl je waardevolle ervaring opdoet op het gebied van communicatie en PR? Kan jij in september of oktober 2024 starten? Dan is een communicatie meewerkstage bij MIND Us wellicht iets voor jou!

Bij MIND Us krijg je de kans om bij te dragen aan de mentale gezondheid van jongeren  en tegelijkertijd je communicatievaardigheden te ontwikkelen.

Je zult betrokken zijn bij diverse PR- en communicatieactiviteiten en krijgt de ruimte om jouw creativiteit en ideeën in te brengen. 💡

Klaar voor deze uitdaging? Solliciteer nu en maak een verschil!

Zie hier de vacature